Het duurde zeven jaar voordat de opvolger van het album Competition Stripe van het Groningse punkpoptrio traumahelikopter verscheen. In 2017 laste de band een pauze in; de koek was even op na de vliegende start in 2013 met debuutplaat traumahelikopter, dat indruk maakte en de formatie vele festivaloptredens en een tour door Amerika opleverde. Symbolisch genoeg verscheen Save Yourself dit jaar precies tien jaar later, op dezelfde datum. De basis op die uitstekende plaat – opgedragen aan de in 2021 overleden Jan Kooi van Groninger platenzaak Elpee – blijft uiteraard punk. Maar traumahelikopter laat de balans iets meer naar pop doorslaan, met lovende recensies en grotendeels uitverkochte optredens als gevolg. Vanavond is thuishaven Vera aan de beurt.
Real Farmer [foto hierboven] komt uit Groningen en herbergt leden van de levendige Dokkumer bandscene zoals Yuko Yuko en Korfbal. Het kwartet opent de avond met ongedurige postpunk met als blikvanger de opgefokt over het podium drentelende zanger Jeroen Klootsema. Zijn fijn Brits klinkende furie-vocalen brengen het dreigende van Shame en het sloganeske van The Damned naar Vera. Het ongepolijste van de titelloze ep en de demo Forever blijft live eveneens overeind met fijn stroperig kronkelende baslijnen en gortdroge gitaarriffs. De energieke nummers zittend uitstekend in elkaar, en het zijn met name de ritmische spitsvondigheden die ervoor zorgen dat de aandacht niet verslapt. Real Farmer gaat in een opwindend halfuurtje van ingetogen naar uitbundige postpunk en zet hiermee een zeer overtuigend optreden neer.
De Grote Zaal van Vera is prima gevuld wanneer traumahelikopter [overige foto’s] het podium betreedt. En vanaf de eerste rauwe tonen blijkt maar weer eens dat je de groep toch het beste live kan ondergaan. Waar het op Save Yourself met name vocaal nog redelijk gepolijst klinkt, komt in iets meer dan een uur het hele punkspectrum voorbij. Van dreinend hard en snel tot vuig melodieus: het kan allemaal bij het basloze, maar met dubbele gitarist uitgeruste trio. Staande (!) drummer Roel van Merlot heeft niets meer dan een minimaal uitgeruste drumkit nodig om stuwende maar vooral doeltreffende ritmes neer te leggen.
Gitarist Daan van Dalen krijgt zo alle ruimte om het muzikale vuurtje op te stoken met golvende en fraai verweven lijnen, zoals in het gloedvol gebrachte en van de laatste plaat afkomstige ‘Sarah’. Zanger en gitarist Mark Lada haalt eveneens zijn gram met tegen garagepunk aanschurkende gitaarklanken en op het podium onbegrensde zang, zoals in het nog onverminderd opzwepend gebrachte ‘Kids’. Traumahelikopter verstaat de kunst om live de balans juist weer in het voordeel van de punk te laten doorslaan, zonder de pop volledig uit het oog te verliezen. Met dit opwindende optreden in traumahelikopters achterzak, lijkt eenzelfde zegetocht langs festivals zoals tien jaar geleden allerminst uitgesloten.