In 1988 debuteren The Afghan Whigs met Big Top Halloween. Gentlemen (1993) lift mee op het succes van grunge. Na Black Love (1996) vervreemdt frontman en belangrijkste componist Greg Dulli zich van de groep. Contracten leveren slechts problemen op en Dulli schrijft solo verder. Hij richt The Twilight Singers op en met Mark Lanegan begint hij The Gutter Twins. De Amerikaan is niet afhankelijk van labels of contracten. Hij brengt muziek uit waar en met wie hij wil. Dulli zweert keer op keer dat The Afghan Whigs niet bij elkaar zullen komen, maar in 2014 verschijnt op Sub Pop Do to the Beast. In Spades is de release van 2017.
Greg Dulli is een geplaagd man en een zeer begaafd componist en muzikant. In Spades is daar het zoveelste bewijs van. Opener ‘Birdland’ begint lieflijk. Een stem, wat strijkers, en dan schort de voortgang. Dulli lispelt spaarzaam woorden en gaat terug naar zijn jeugd. De tekst wordt slechts ondersteund door stoten muziek. Tokkelende strijkers kunnen niet spannender klinken dan in ‘Birdland’. Het is een klein nummer met enorme zeggingskracht.
De song loopt over in ‘Arabian Nights’. “Run / Seek thy fear / All come down / Disappear”. Een onbegrijpelijke tekst in simpele woorden en de muziek rolt, jaagt, spookt en drijft door. Het is alsof demonen de studio hebben bezet en de controle over de knoppen hebben genomen. ‘Demon in Profile’ is de veelzeggende titel van het volgende nummer. Het is een schurend rocknummer met een mooie gitaarsolo en woorden die te denken geven.
“Let’s get a room real soon / And call the supernatural”. ‘Toy Automatic’ is een Amerikaans anthem. Binnen het nummer wordt een muur van prachtige muziek opgetrokken. Dulli bezingt een geliefde en onduidelijk is of deze zich in het verleden of het nu bevindt. De woorden van Dulli komen van ver, uit de tenen en barstensvol emotie. ‘Oriole’ is een muzikaal rustpunt. Een xylofoon bepaalt de maat, strijkers maken weinig tempo, er is even rust, er wordt niet gejaagd, duivelse geesten zijn afwezig: het leven kent in dit lied geen problemen. In ‘I Got Lost’ zingt Dulli over een ‘kus van de dealer’. De artiest ploegt opnieuw door het verleden, schrijft daar zinnen en losse woorden bij, maar komt niet tot conclusies.
Afsluiter ‘Into the Floor’ sluit niets af, maar is slechts het laatste nummer van de plaat. Voor meer antwoorden wordt de repeatknop ingedrukt. Dulli geeft echter ook bij meerdere draaibeurten van In Spades geen antwoorden. Het is telkens opnieuw een fascinerende luistertrip in het brein van een fantastische muzikant en getormenteerd artiest. De muziek is spannend, bezwerend, duivels en bij momenten vederlicht. De teksten zijn goed verstaanbaar, maar zoals vaker bij The Afghan Whigs onnavolgbaar. Greg Dulli heeft een prachtig album gemaakt. In Spades is een hoogtepunt in een indrukwekkend oeuvre.