De rij voor Paradiso is er al vroeg deze woensdag. Niet heel veel mensen, maar wel mensen die er zeker, en van dichtbij, bij willen zijn deze avond. Sylvie Kreusch heeft snel naam gemaakt met haar optredens op Best Kept Secret en Into The Great Wide Open. Daar heeft ze veel nieuwe fans gemaakt met haar theatrale en tegendraadse maar toch ‘poppy’ muziek. Tekstueel en muzikaal sterk, maar ook dansbaar en gespeeld met een heel sterke band. Voor het voorprogramma is Findlay gevraagd. Findlay was eerder in Paradiso en treedt normaal met een volledige band op. Vanavond openen ze de avond voor Kreusch als tweetal met alleen gitaarbegeleiding.
Met inmiddels twee albums op haar naam met de volledige band, heeft Natalie Findlay [foto links] inmiddels al ruim tien jaar podiumervaring. In de nummers, die vanavond akoestisch gebracht worden, hoor je dat het eigenlijk bandnummers zijn. Na twee wat doorsnee songs komen er meer en meer interessante vocale lijnen en akkoordwisselingen in voor die wijzen op complexere arrangementen. Findlay lijkt zich qua zang in te moeten houden en daar waar ze vocaal wat meer los kan gaan hoor je de kracht van haar stem. De zaal is nog maar halfvol en de mensen die er zijn lijken niet bijzonder geboeid te zijn. De mensen vlak voor het podium worden wel degelijk gegrepen door een kwalitatief goed voorprogramma. Haar werk op de plaat is stukken steviger, dus dit voorprogramma maakt nieuwsgierig naar Findlay als headliner.
Dan is het even wachten op Sylvie Kreusch [overige foto’s]. Die speelt wel degelijk met een volledige band. In totaal zes backing-plekken staan op verschillende hoogten opgesteld. Er is een percussiestand te zien, een drumstel en twee keyboards. Verder nog een gitaar en basgitaar. Benieuwd wat de band met het net gereleaste tweede album Comic Trip gaat doen. Het eerste album Montbray stond op veel favorietenlijstjes in 2023.
Paradiso is zoals meestal nogal rumoerig deze avond. Zelfs bij de eerste twee nummers van Sylvie Kreusch blijft dat zo. Als ze echter het mooi opgebouwde ‘Let It All Burn’ speelt valt de zaal in de rustige passages al stil. Vanaf dat moment heeft ze de zaal volledig in haar greep en bespeelt ze ook de achterste rijen. Haar bewegingen op het podium blijven ook voortdurend intrigeren terwijl de band strak en muzikaal doorspeelt. Haar modellenverleden speelt daar ongetwijfeld in mee. De melodieën van de nummers zijn eigenlijk nooit voorspelbaar en met name de pianiste (in gouden jurk) valt op in muzikaliteit. Ook de drumpartijen zijn subtiel en inventief en gaan van kleine tikjes hier en daar tot zware Afrikaanse drumritmes. Daaroverheen altijd minimaal vier prachtig harmoniërende stemmen.
De band straalt plezier uit en lijkt met de koppels van instrumenten als één man te spelen. Als Sylvie vervolgens alleen door piano begeleid wordt in ‘Wild Love’ van Montbray is Paradiso helemaal stil en wiegt als één geheel mee. Vervolgens komen ‘Ride Away’, met rode ballon uit het publiek en publieksfavoriet ‘Walk, Walk, Walk’ voorbij. Hoogtepunt en afsluiter is het titelnummer van de nieuwe plaat Comic Trip. Dat nummer bevat de briljante stripboekzinsnede “Boem cheka wauw”. Alle nummers van Sylvie Kreusch zijn aanstekelijk en meezingbaar, maar zitten tegelijkertijd zo vernuftig in elkaar dat ze ook bij vaak horen niet gaan vervelen.
Sylvie eindigt het optreden met ‘Can’t Get It Done’ van het nieuwe album. Paradiso heeft een goed opgebouwd en spetterend optreden gezien en is volledig meegegaan in de wereld van Sylvie Kreusch. Hopelijk zullen er in Nederland nog veel optredens volgen van deze charismatische frontvrouw en haar uitstekende begeleidingsband.