TOUTPARTOUT 30 jaar – Paradiso, Amsterdam (15-12-2024) Happy birthday to TOUTPARTOUT!

DIIV

Beeld: Jan Rijk

Happy birthday to TOUTPARTOUT!” roept Hannah Merrick enthousiast tijdens het optreden van King Hannah in de Grote Zaal van Paradiso. Het Belgische promotie- en boekingsbureau, dat artiesten vertegenwoordigt, viert zijn dertigjarig jubileum met een festival in zowel Gent als Amsterdam.

TOUTPARTOUT is meer dan een promotor; het omvat ook een platenlabel, een online vinylwinkel genaamd Guided By Records en een fysieke platenzaak, JJ Records, in Hasselt. Bovendien organiseren ze jaarlijks het Autumn Falls-festival en werken ze zelfs aan een filmscript. Hun liefde voor muziek is de rode draad in al hun diverse activiteiten. Dat blijkt ook uit de gevarieerde line-up waarop ze het publiek trakteren: van doommetal en grunge tot spoken word en elektronische indiepop.

Briqueville

Start in de kleine zaal

Oorspronkelijk waren er drie soorten tickets verkrijgbaar: middag-, avond- en dagtickets. Maar door het last minute afzeggen van Mdou Moctar – die in de middag zou spelen – wordt alles samengevoegd tot één ticketcategorie. Hierdoor begint het festival in Amsterdam om 16:00 uur. Misschien iets te vroeg voor de gemiddelde concertganger, maar de kleine zaal is gezellig gevuld wanneer de heren van Briqueville het podium betreden.

Gekleed in lange capes en met maskers op, brengen deze muzikanten uit Steendorp hun hypnotiserende ‘aktes’ (zo noemen ze hun nummers). Hun muziek is een mix van de zwaarste elementen uit doommetal en postrock, waarmee ze het publiek in trance proberen te brengen.

Joe Gideon

Rauwe eerlijkheid en een blokfluit

Na het wegtrekken van de rook in de kleine zaal, is het de beurt aan de Britse muzikant en songwriter Joe Gideon, samen met multi-instrumentalist John J. Presley. De doom en metal maken plaats voor een mix van rock, blues en spoken word, met rauwe, eerlijke teksten. Joe Gideon brengt zijn nummers vol overgave, compleet met theatrale handgebaren en zelfs een blokfluit in de afsluiter ‘Wild & Free’. In december toert hij mee als support act voor King Hannah, die zich backstage opmaakt voor het optreden later op de avond.

Tsar B

Dansen en wachten bij Tsar B

Intussen is het feest al uitgebreid naar de Grote Zaal, waar Tsar B haar elektronische indiepop ten gehore brengt. Deze muzikant, producer en componist – Justine Bourgeus – wordt ondersteund door een drummer, een toetsenist en een contrabasspeler. Haar muziek, een unieke mix van barokinvloeden, clubbeats en pop, is dansbaar, maar het publiek lijkt vooral bezig een goede plek te bemachtigen voor het volgende optreden: King Hannah.

King Hannah

King Hannah: grote zaal, grote show

In september stonden ze nog in de kleine zaal van Paradiso, maar deze keer weet King Hannah de Grote Zaal volledig te vullen. De band – bestaande uit zangeres-gitarist Hannah Merrick, gitarist Craig Whittle, drummer Jake Lipiec en toetsenist-bassist Dylan Gorman – opent met de favoriet ‘Somewhere Near El Paso’. Ze geven het gretige publiek waar ze op wachtten: langzaam opbouwende spanning die climaxt in explosieve hoogten.

No time to talk, we only got one hour” glimlacht Merrick tussen twee nummers door. In dat uur passeren onder meer ‘The Matress’, ‘Milk Boy (I Love You)’, ‘State Trooper’ (een Bruce Springsteen-cover) en als toetje – hoe kan het ook anders – ‘Crème Brûlée’.

DIIV

DIIV: visuals en technische haperingen

Het laatste optreden van de avond is voor DIIV [foto hierboven en openingsfoto, bekend om hun sarcastische en politiek geladen visuals. De filmpjes introduceren hun nummers en kaarten thema’s aan zoals kapitalisme, de zoektocht naar authenticiteit en de milieucrisis. Oude nummers worden begeleid door lofi beelden van de band, terwijl nieuwe nummers vergezeld gaan van videoclips met songteksten.

Helaas hapert de techniek af en toe, waardoor de bandleden Colin Caulfield, Andrew Bailey en Zachary Cole Smith maar even op de grond gaan zitten terwijl technici de problemen oplossen. DIIV put muzikaal hun inspiratie uit shoegaze, indierock, dreampop en grunge. Het publiek wordt ‘Doused’ (‘overgoten’) – wat niet geheel toevallig ook de naam is van het slotnummer (van het album Oshin) – met indringende beelden en muziek.

De liefde voor muziek <3

TOUTPARTOUT laat met deze avond zien waarom ze al dertig jaar een begrip zijn in de muziekscene: de liefde voor muziek.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *