Popronde, Leeuwarden (20-09-2019) Verrassend en divers talent

Met een programmaboekje in de hand loopt Leeuwarden van hot naar her. Vijfendertig verschillende acts stellen zich op in verschillende locaties van de stad en het is een kunst om zo veel mogelijk mee te krijgen.

TESSEL

Het is nog rustig op straat en al van ver is de zomerse indie-surfsound van TESSEL in Regverdig te horen. De Utrechtse viermansformatie, bestaande uit eerdere Poprondedeelnemers, brengt de rust in het publiek naar boven en niemand lijkt gehaast te zijn om te vertrekken. De heldere gitaren zijn een aangenaam contrast met de warme stem van frontman Levi Oostermeijer. Het onopgewarmde publiek is dan nog wel stroef, maar bij het inzetten van ‘Beach House’ komt een enkeling al in beweging. De zachte indiepop van ‘Telephone’ brengt de singer-songwriter in Oostermeijer naar boven. Zowel intiem als vurig en eigenwijs; deze heren redden zich er wel mee.

Get Jealous

De grootste verrassing van Popronde 2019 is misschien wel Get Jealous. Deze ‘garage punk/riot grrrl band’ doet precies wat ze belooft en méér. Waarom Nummer 39 bijna leeg staat, is dan ook een raadsel. Gitarist en vocalist Lotta Rasva lijkt hier echter geen problemen mee te hebben; zonder schroom raast Rasva, gewapend met een megafoon, de zaal door. De aanstekelijke energie stijgt terwijl de korte songs binnendringen. Rasva laat zien dat ieder onderwerp besproken kan worden binnen Get Jealous. Feminisme en genderdiscussies staan centraal en nummers als ‘Inside Your Head’ en ‘Boy Like You’ zetten je aan het denken. De perfecte overgang tussen intiem en dynamisch laat zien waar Get Jealous toe in staat is. Dit schreeuwt om een groter publiek.

Robin Kester

Terug in Regverdig is de rust van Robin Kester te vinden. De hypnotiserende melodieën en haar betoverende vocalen gaan verder dan op het eerste gezicht doet vermoeden; samen met Marien Dorleijn werkt ze aan haar tweede ep. De lieflijke compositie heeft een duistere ondertoon die wordt versterkt door de heldere vocalen van Kester. Als bij een sirene deint het publiek langzaam mee en wanneer er gevraagd wordt of men niet liever wil zitten, durft bijna niemand meer te blijven staan. De invloed die Robin Kester heeft, lijkt ze zelf eigenlijk niet door te hebben. Bescheiden als ze is, lijkt het haar bijna te verbazen dat Regverdig zo vol staat.

The Vices

Vanaf het eerste moment dat The Vices de instrumenten oppakken, staat Cafe ’t Anker vol. Met een ijzeren inzet en gigantische grijns trekken The Vices de aandacht en de laatste voorbijgangers proberen zich nog naar binnen te werken. Met de eerste ep op zak laten de heren het publiek kennismaken met hun eigen, herkenbare sound. De indierock complementeert de warme stem van zanger Floris van Luijtelaar en de verrassende hooks vervelen niet. Met hun jarenlange ervaring en de overduidelijk goed ontwikkelde sound verdienen de jonge Groningers de volle zaal meer dan ooit.

Andy Smart / Teddy’s Last Ride

Andy Smart is misschien wel de meest logische én de meest verrassende deelnemer van de selectie van dit jaar. In samenwerking met Teddy’s Last Ride neemt hij je met zijn electropop op theatrale wijze mee in een verhaal van eenzaamheid en futurisme. De afwisseling van spoken word, hiphop en dance werkt verbazingwekkend goed op de binnenstromende bezoekers. Door middel van Smart’s spontane interactie met het publiek kan je niet anders dan meegaan in het verhaal. Verwonderend, intens en intelligent; Andy Smart pakt je in.

WIES

Met de Amsterdamse Popprijs en de Grote Prijs van Nederland op zak staat het kersverse WIES in het krappe Café ’t Anker. Het jonge drietal heeft dus wat te bewijzen. Als zowel 3voor12- én OOR-talent speelt de nederpopact zo’n 20 shows tijdens de Popronde en slepen ze de nieuwe single ‘Soms Is Het Te Laat’ met zich mee. De ijzeren gedichten van Jeanne Rouwendaal worden omgetoverd tot pakkende liedjes door de onderbouwing van Jasper Meurs en Tobias Kolk. Rouwendaal raakt met de gelaagdheid van haar stem de teksten op de juiste plek en dit komt bij iedereen binnen. ‘Soms Is Het Te Laat’ krijgt live een geheel andere betekenis. Het dansbare nummer draagt een zware lading die Rouwendaal bijna radeloos ten gehore brengt. Bij WIES weet je het direct: dit moet je in de gaten houden.

Beeld: Linda Hooijenga

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *