Pip Blom – Paycheck Minder aanstekelijk, maar smaakt nog steeds naar meer

De naam Pip Blom zingt al enige tijd rond als jong Nederlands indierocktalent, dat ook al in Groot-Brittannië en Amerika opgepikt is. Het naar de frontvrouw vernoemde Amsterdamse kwartet bracht de afgelopen twee jaar al een aantal singles uit, waarvan bijvoorbeeld ‘Babies Are a Lie’ (2017) het goed deed. Nu is er de ep Paycheck.

Paycheck telt vier tracks en duurt dertien minuten. De sfeer lijkt iets donkerder dan in de aanstekelijke singles die Pip Blom eerder uitbracht. Het nummer ‘Come Home’ komt nog het meest in de buurt van die lichtheid. In zowel opener ‘The Shed’ als afsluiter ‘Hours’ vallen de trage, stevige baslijnen op, afgewisseld met gruizige gitaren die de zang af en toe bijna overstemmen. In ‘Pussycat’ kun je goed horen waarom Pip Blom nogal eens met Courtney Barnett vergeleken wordt: ietwat slepende zang in de coupletten die tot een rauwe uitbarsting komt in de refreinen.

Alles bij elkaar is Paycheck zeker een prima ep, maar op de een of andere manier blijven de liedjes niet echt hangen. Wellicht komt dit door een gebrek aan variatie in de vier nummers, of doordat er net een vleugje aanstekelijkheid mist. Dat neemt echter niet weg dat ook op deze plaat de muzikale kwaliteit van Pip Blom rechtovereind staat, en hoewel vergelijkingen met andere artiesten gemakkelijk gemaakt worden, heeft de band wel degelijk een eigen geluid. Genoeg reden dus om uit te kijken naar meer nieuw materiaal van Pip Blom.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *