Nouveau Vélo – Vera, Groningen (29-06-2017) Afstand tussen band en publiek wordt goedgemaakt met ingenieuze gitaarmuziek

Soms zijn het goede tijden om van gitaarmuziek te houden, zoals medio jaren tachtig wanneer de Nieuw-Zeelandse bands met behulp van label Flying Nun school maken met even ingenieuze als melodieuze klanken. Tegenwoordig maken bands als Beach Fossils of Real Estate indruk met fraai verweven en zomers melancholiek klinkende gitaarplaten. Het Brabantse Nouveau Vélo ging in 2014 op de voortreffelijke en titelloze debuutplaat aan de haal met onder andere de erfenis van Flying Nun. Met opvolger Reflections trekt de band die lijn uitstekend door.

Drie jaar later zijn er dingen veranderd: er kwam een nieuwe drummer en Nouveau Vélo ging van undergroundlabel Subroutine naar het grotere, maar tevens meer degelijke Excelsior. Met producer Jan Schenk achter de knoppen verdween het galmende geluid om plaats te maken voor een meer directe sound, waardoor de twinkelende klanken een groter publiek kunnen aanspreken. Reflections staat als geheel sterker , maar soms verlang je toch naar een in schemer gehuld nummer als ‘New Guinea’, dat op de eerste plaat het absolute hoogtepunt is.

Een groter label betekent eveneens optredens in grotere zalen, zoals Vera te Groningen. En hoewel de opkomst niet slecht is, blijft er gedurende bijna het hele optreden zowel letterlijk als figuurlijk een afstand tussen band en publiek. Waar veel bands het publiek vragen om naar voren te komen om het gat voor het podium te dichten, laat Nouveau Vélo dit achterwege. Een zinderend optreden waarbij het publiek volledig loos gaat, zoals het viertal dat een paar jaar geleden wel gaf in een Groningse kroeg tijdens Eurosonic, zit er dan ook niet in.

Een grotere zaal betekent echter wel een betere geluidsafstelling. Feestjes in kroegen zijn leuk, maar het geluid is daar vaak enigszins wrakkig afgesteld. Daar is in Vera geen sprake van: de fraai golvende klanken die de platen van Nouveau Vélo zo goed maken, komen ook op het podium uitstekend over. De meeste aandacht gaat daarbij uit naar topgitarist Niek Leenders, die met behulp van een flink arsenaal aan gitaareffectpedalen de mooiste geluiden uit zijn instrument tovert. Bands uit het verleden die daarbij omhoog komen, zijn bijvoorbeeld de vroege Stone Roses, The Serenes of The Chills.

De tussen berustend en uitbundig zingende Rolf Hupkes dicht hierbij met zijn akoestische gitaar de gaten, zodat af en toe fraaie gitaarduels ontstaan. De ritmesectie laat zich eveneens gelden met straffe, maar vooral gevarieerde drum- en basgitaartonen. Zo maakt een bedrieglijk luchtig nummer als ‘You’ plaats voor een prachtig dreinende uitvoering van ‘New Guinea’. Tijdens de toegift ontdooit Niek Leenders dan toch, door op zijn kop te gaan staan op het podium. Iets te laat misschien, maar het laat onverlet dat Nouveau Vélo, hoewel een tikkeltje onwennig op een wat groter podium, op muzikaal gebied een uitstekende indruk achterlaat.

Beeld: Bob de Vries

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *