MIEN – Sugarfactory, Amsterdam (25-09-2018) Grote mannen in intieme setting

Undergroundsupergroep MIEN bestaat uit leden van The Black Angels, Elephant Stone, The Horrors en The Earlies en bracht eerder dit jaar een sterk debuutalbum uit. Hoewel er met die plaat dus niets mis is, werd het concert van de Oude Zaal van de Melkweg (capaciteit: 700 bezoekers) verplaatst naar de kleine zaal van de Sugarfactory (capaciteit: 90 bezoekers). Zelfs nu is het concert niet uitverkocht.

Bij aankomst van de bandleden in de Sugarfactory bleek al snel dat deze zes muzikanten in combinatie met hun vele instrumenten niet op het podium in de kleine zaal passen. En dus wordt er opgetreden in de grote zaal. Om de leegte op te vullen, staat de band niet op het podium, maar ervoor. De gordijnen tussen de band en het podium zijn gesloten en de veertig man in het publiek staan op dezelfde hoogte in een halve cirkel rondom de band.

Op plaat kent MIEN een gedetailleerd psychedelisch geluid, rijk aan allerlei klanken. De uitvoering van zo’n album dat laag na laag is opgebouwd kan live een opgave zijn. MIEN is goed voorbereid: de vier bandleden hebben zich verrijkt met twee aanvullende muzikanten. Behorend tot het instrumentarium van de zes mannen zijn een drumstel, vele aanvullende percussie-instrumenten, een basgitaar, twee toetsinstrumenten, een sitar, tamboerijnen en sambaballen, en daarnaast nog allerlei ongebruikelijke instrumenten. Zo is er in het laatste nummer een lange ijzeren ketting waarmee tegen de grond wordt geslagen. Eigenlijk ontbreekt alleen de gewone gitaar; een opvallend gegeven.

De twee toetsenisten – John Mark Lapham van The Earlies en Tom Furse van The Horrors – melden zich als eerste op het podium en bereiden samen met de lichtman al spelend de opkomst van de anderen voor. Als ook zij hun plekken hebben ingenomen wordt het instrumentale ‘Other’ ingezet, dat net als op het album overloopt in ‘Hocus Pocus’. Kan de live-uitvoering van de nummers het rijke geluid van het album benaderen? Jazeker, en op zekere momenten zelfs overtreffen. Eigenlijk is alleen ‘Black Habit’ een wat kale en onherkenbare variant op de albumversie van het nummer. De andere songs klinken weliswaar ook niet precies hetzelfde als op plaat, maar dat maakt hun uitvoeringen des te boeiender.

Een hoogtepunt wordt bereikt in het langgerekte ‘You Dreamt’, waarbij zanger Alex Maas (The Black Angels) gedurende de hele song gehurkt op de grond zit, spelend met knoppen en pedalen. Ook de overige bandleden zijn verwikkeld en verdiept in een uiterst innemend muziekspel.

MIEN speelt vanavond in minder dan een uur vrijwel het gehele debuutalbum, eindigend met een cover van ‘The Four Horsemen’ van Aphrodite’s Child. De avond had met het teleurstellende aantal bezoekers op een trieste manier de Europese tour van de groep kunnen beëindigen, maar de band weet het tegenovergestelde te bereiken, waaraan de intieme setting juist veel bijdraagt.

Na afloop van het concert bedankt Maas het publiek en omhelst hij goede vriend Rishi Dhir (Elephant Stone). De bandleden lopen samen met het publiek naar de kleine zaal, waar een kleine merchstand is opgebouwd. Daar praten muzikanten en bezoekers samen na. Je hebt niet elke dag de kans om in alle rust met bandleden van The Black Angels en The Horrors te praten.

Beeld: Peter Hageman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *