Onder de rook van cultuurcentrum De Oosterpoort in Groningen ligt De Kroeg van Klaas. Elke maand vindt daar De Meindert & Teun & De Jonge Boschfazant & Kesanova Show plaats. Het gezelschap presenteert daar (nieuwe) verhalen, liedjes, stand-upcomedy en multimediamateriaal. Adriaan Bosch, alias De Jonge Boschfazant, maakt verhalen bij foto’s of dia’s die hij onder andere op rommelmarkten vindt. Daarnaast stuurt hij regelmatig een tekst naar Meindert Talma, die daar vervolgens een liedje bij maakt.
De teksten van Bosch hebben dikwijls de teneur van protestliederen, net zoals de nog altijd tot de verbeelding sprekende composities van wijlen Armand. En zo ontstond de plaat Schandalig van De Jonge Boschfazant en Meindert Talma, die recent verscheen. Het veertien nummers tellende album bevat echter niet alleen protestsongs over bijvoorbeeld het populisme of neoliberalen, maar ook liedjes over wielrennen (‘Cycle Cross’) of vakantie (‘Eindelijk Vakantie’). Begeleid door Das Audio Combo presenteert het duo de plaat in Vera.
Zoals we van de optredens van Meindert Talma gewend zijn, worden de eigenzinnige popliedjes begeleid door beeldprojecties. En juist tijdens deze albumpresentatie blijkt de meerwaarde hiervan, met name in de nummers die Bosch schreef aan de hand van dia’s en foto’s. Zoals in ‘Jan en Aafke Bolt’, waarin familiedia’s uit de jaren zeventig langskomen die het leven kenmerken van een doodgewoon gezin in het prachtige Groningse dorp Middelstum. Maar juist in de beschrijving en afbeelding van kleine dingen als een trui met blokken, een hond die Lassie heet, winterse taferelen of geiten achter het huis maken Bosch en Talma indruk.
Eenzelfde soort hoogtepunt is ‘Een Tochtje met de Zeilboot’, waarin foto’s worden geprojecteerd van een zeiltocht uit 1967 van een onbekende familie. Foto’s die Bosch vond in een kringloopwinkel en die niet eens zo heel bijzonder zijn, maar die in combinatie met de muziek en de tekst over verlangen naar het water wel een prachtige indruk geven van de vluchtigheid van het alledaagse leven. Het frivole ‘Eindelijk Vakantie’ is het derde nummer dat een inkijkje geeft in familiekiekjes, dit keer van een kasteleinsechtpaar dat de vakantie in Griekenland doorbrengt. Ook hier werkt de uitvergroting van het kleine uitstekend, zeker in combinatie met de tekstuele kwinkslagen.
De teksten zijn het meest spitsvondig in ‘Ietsje Meer Nietzsche’, over de Duitse filosoof Friedrich Wilhelm Nietzsche: “En als ik dan zo rij op mijn fietsje, dan denk ik: leek iedereen maar op ietsje meer op Friedrich Wilhelm Nietzsche.” Mensen zouden eens wat minder snel moeten opgeven, zo betoogt Bosch. Het vijftal sluit het optreden af met een heuse medley, waarin een groot deel van de nummers nogmaals kort voorbijkomt en waarin toetsenist André Dodde zijn muzikale gram haalt met prachtige tonen uit zijn hammondorgel. Het is de passende afsluiting van een kort maar boeiend optreden.