Onder de vlag Support your local heroes! staan tijdens het festival Helemaal Melkweg op alle podia lokale artiesten. Het is een avond met een brede programmering. De rap van Diggy Dex, de reggae van Splendid en de pogorock van zZz staan samen op het affiche. Howard Komproe komt Hiphop Lulverhalen vertellen, 3FM Serious Talent Rondé beklimt de planken in De Max. Het debuut van de groep verschijnt in 2017, maar hitje ‘Run’ is bekend genoeg om de zaal redelijk vol te krijgen. De bezoekers in de diverse zalen zijn veelal zwaaiende vrienden, onwennig rondlopende ouders en bekenden. Gezinnen sjouwen met elkaar van optreden naar filmprojectie. Op de trappen wordt het programma bekeken en social media worden volgestort met snel genomen foto’s.
Iets voor 22.00 uur stappen in de Rabozaal roadies het podium op. zZz is de groep van organist Daan Schinkel en drummer Björn Ottenheim. De apparatuur wordt de planken op gesjouwd, de pluggen worden in de juiste poorten gestoken en de soundcheck kan beginnen. “Check, check, Jack, Jack, Jack Jersey”, roept Ottenheim in de microfoon. Schinkel groet intussen wat bekenden. In de hoek hangt een beveiliger. Hij kijkt verbaasd naar de plukjes fans. Er zijn maximaal twintig mensen aanwezig. Het personeel achter de bar staat al minutenlang in de startblokken. Vlak voor het optreden is de apparatuur in orde en de vloer leeg. De zaal mag vollopen. En dat is bij Helemaal Melkweg lastig te programmeren.
zZz is bekend geworden met bezwerende, hallucinerende orgelrock. Het duo heeft drie albums uitgebracht. In een persbericht van de Melkweg is te lezen: “Van de catwalks in Parijs tot raves in Moskou en een sexy mayo reclame in Japan. Muzikaal in te categoriseren tussen The Doors en een moderne versie van Suicide.” Verder rept het schijven over het “in vervoering brengen van publiek met massief geluid en een brute live performance”.
Ottenheim roept bij de aanvang van het optreden vragend of iedereen er is. zZz begint overdonderend met ‘House of Sin’, een nummer van het debuut Sound of zZz (2005). De Rabozaal is allesbehalve een huis van zonde, maar het is een spijkerharde opener. ‘Ecstasy’ is afkomstig van dezelfde plaat en lijkt een knipoog naar het stille publiek. Er valt her en der een mond open, maar er is nog weinig tot geen beweging. De aanwezige bezoekers staan verzameld voor het podium. ‘Watch Your Back Girl’ is van langspeler Juggernaut (2015). Twee heren krijgen het op hun heupen. Er wordt gerend, gedanst en vooral gelachen. Aan de zijlijn pakken twee vrouwelijke fans elkaar vast. Het is het begin van een wilde en fascinerende pogodans.
zZz speelt hard en in hoog tempo. De voordelen van een groep met alleen een drumstel en een orgel zijn legio. Er zijn bijvoorbeeld geen pauzes nodig om te stemmen. Het publiek krijgt van de local heroes geen moment rust. Daarnaast zijn de teksten van zZz in veel van de nummers nogal eenvoudig. De eerste zinnen worden vaak twee of drie keer herhaald en soms is er een refrein. Gemakkelijk om mee te zingen en zelfs bij een eerste beluistering kan de bezoeker invallen. Na 35 minuten zet de groep ‘Juggernaut’ in. Het instrumentale nummer is een typerend voorbeeld van de verslavende beat van de groep. Bezoekers van een concert van zZz zouden het hoofd kunnen verliezen in de repeterende muziek. Vanavond is dat niet het geval. De groep rekt het nummer tot een bijna tien minuten durende bezwerende dans, maar het overgrote deel van het publiek kijkt naar zZz en beweegt niet. Halverwege het concert staat er een kleine honderd man te luisteren.
Dertig seconden na het optreden is de zaal zo goed als leeggelopen. Het duo mag een toegift spelen. Ottenheim probeert Schinkel nog te verleiden tot een tweede nummer, maar de organist groet de achtergebleven vrienden en familie. Het is mooi geweest.
De beveiliger is halverwege het concert naar het podium geschuifeld. Hij kijkt verbaasd achterom. De vloer is leeg.
Beeld: Peter