Al meer dan tien jaar timmert het Duitse trio Die Nerven aan de muzikale weg met donkere noiserock. Vanaf 2012 leverde de band zes platen en een liveplaat af waarin het gezelschap zich muzikaal ontwikkelde van rafelige punkrock tot meer muzikale variatie en diepgang, zoals te horen is op de laatste, titelloze plaat die vorig jaar verscheen. Gemene deler is altijd de zang in het Duits geweest die, of je het wilt of niet, onder je huid kruipt. Een concert in Vera stond voor eind 2022 gepland, maar wegens ziekte van een van de bandleden vindt dat concert pas nu plaats. Uitstel is geen afstel, want Vera is bijna uitverkocht voor een gloedvol optreden.
Een nieuwe plaat is alweer onderweg en Die Nerven speelt hier alvast een viertal nummers van, die voortborduren op het materiaal van Die Nerven maar die zich onderscheiden door ritmisch venijn. Het eerste hoogtepunt in de uitgebalanceerde set is wanneer het Nederlands-Duitse publiek volledig opgaat in het stuwende en van existentiële teksten voorziene ‘Niemals’ van het album Fake uit 2018. Er volgt nog een aantal hoogtepunten, zoals een breed uitgesponnen en met fraaie duozang opgesierde ‘Der Erde Gleich’, waarin gruizige gitaargeluiden hoogtij vieren. De gemene deler voor alle nummers is een donker levensgevoel, dat door de scherpe Duitse taal nog eens extra binnenkomt.
Die Nerven is een band die, met behulp van shoegaze, noiserock of twinkelende postpunkgeluiden, waarin de vroege Notwist regelmatig doorklinkt, de nummers niet binnen veilige grenzen afwerkt. Ze spelen binnen een nummer graag met dynamiek, tempo en podiumpresentatie. Zo gaat het fraai melodieus gebrachte ‘Keine Bewegung’ in een soort haltstand waarin drummer Kevin Kuhn met gejaagde blikken het nummer plagerig temporiseert. Op een ander moment geeft zo’n intermezzo zanger en gitarist Max Rieger de tijd om er in de hoek van het podium bij te gaan liggen. En dat alles geeft, met een nog enigszins draaglijk geluidsvolume, het optreden een meerwaarde.
Tijdens de toegift worden de bandleden wat losser richting het enthousiaste publiek, en vraagt bassist Julian Knoth wie er bij alle vier optredens die de formatie in Vera gaf aanwezig was. Er gaan slechts weinig vingers omhoog. Toch eindigden alle optredens van Die Nerven altijd hoog in de befaamde Verapoll voor het beste concert van het jaar. Met dit intense, gevarieerde optreden, waarin gruizige en gierende gitaarklanken hoogtij vieren tezamen met venijnige en soms nihilistische Duitse zang, zal dat dit jaar hoogstwaarschijnlijk weer die kant opgaan.