Cherry Glazerr – Bitterzoet, Amsterdam (11-05-2017) Mooie afsluiter van een zomerse dag

De zon schijnt volop in Amsterdam en de stad maakt zich op voor twee uiteenlopende halve finales: die van de Europa League en die van het Songfestival. Naast al dat geweld staat er in Bitterzoet vanavond een niet te missen act. In het buitenland doet Cherry Glazerr het goed en speelt de indierockband grote zalen plat; vanavond wordt het knus in Bitterzoet. De zaal staat goed vol na een niet vooraf aangekondigd voorprogramma.

Zangeres Clementine Creevy begeeft zich samen met toetseniste Sasami Ashworth, drummer Tabor Allen en bassist Devin O’Brien op het kleine podium van Bitterzoet en begint met het korte nummer ‘Sip O’Poison’. Het nummer knalt er lekker in en het is duidelijk dat het geluid goed staat afgesteld vanavond. Na afloop van het nummer vist Creevy een setlist uit haar geïmproviseerde kilt. Creevy houdt van ouwehoeren en reageert veel op Ashworth – die twee hebben elkaar helemaal gevonden. Wanneer het meest gedraaide nummer van de band op Spotify ‘Had Ten Dollaz’ voorbijkomt, begint de zaal enthousiast mee te bewegen.

De muzikaliteit druipt van de groep af en hoe hard Creevy ook beweegt of schreeuwt, haar gitaarspel heeft er totaal niet onder te lijden. De nummers variëren enorm. De meeste gitaarlijntjes zijn wel upbeat en catchy, maar tijdens het nummer ‘Apocalipstick’ laat Cherry Glazerr een donkere en zwaardere kant zien. Creevy speelt ook met het publiek en wanneer er iemand iets roept reageert ze met “Shut up! You disgust me, you fuck…” Dit alles met een knipoog, waardoor de uitspraak voor gelach in de zaal zorgt. De meeste nummers die vanavond voorbijkomen zijn afkomstig van laatste album Apocalipstick, een zeer divers album met een sfeer van jaren tachtig postpunk. Ieder nummer is anders, met enkel de gitaarlijnen als rode draad.

Clementine Creevy is de spil van de band en zonder er moeite voor te doen, eist ze de aandacht op van het publiek. Ze is een opmerkelijke verschijning en dicht het gat tussen mannen en vrouwen in de muziekindustrie met haar no-nonsense houding. Het nieuwe nummer ‘Daddi’ gaat naar eigen zeggen “about woman who don’t take their shit off on stage”. Het nummer maakt indruk: de muziek is lichtelijk duister en de zang daarentegen bijna lieflijk. De synthesizers van Ashworth zijn een mooie toevoeging, maar vallen gedurende de avond soms wat weg door het geweld van de snaarinstrumenten.

Dat het concert van vanavond heel bijzonder is, staat buiten kijf. De nummers van Cherry Glazerr zijn pakkend, divers en indrukwekkend. Na een ietwat ingestudeerde ‘toegift’ zit het erop en kunnen mensen zich aansluiten bij de fans van Ajax in de stad die vieren dat Ajax door is naar de finale van de Europa League.

Beeld: Oscar Anjewierden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *