Parquet Courts schudt de wereld wakker “Ik wil me ervan verzekeren dat Parquet Courts een mening heeft”

In maart zijn A. Savage en Austin Brown, zangers/gitaristen en songschrijvers van Parquet Courts, in Nederland om over nieuwe plaat Wide Awake! te praten. De eerste singles beloven een dansbare plaat – single ‘Wide Awake’ was al 3FM Megahit – en de belangstelling voor de band uit New York is groot. Dat blijkt ook vandaag: Make A Fuzz is als tiende en laatste aan de beurt om met A. Savage (artiestennaam van Andrew Savage) en Austin Brown over het nieuwe album, de werkwijze van de band en de kritische songteksten te praten.

Danger Mouse

Wide Awake! werd geproduceerd door Danger Mouse, de helft van Gnarls Barkley, die ook al platen produceerde van onder andere The Black Keys en Red Hot Chili Peppers. Danger Mouse benaderde de band zelf, en hoewel het niet per se een voor de hand liggende samenwerking was, accepteerde Parquet Courts zijn aanbod.

Austin: “Het blijkt dat hij helemaal geen muis is!”

A. Savage: “Hij is gewoon een man.”

“Uiteraard hebben we er eerst over nagedacht, zoals iedereen dat zou doen bij een producer waar hij nog nooit mee samen heeft gewerkt. Ik zou willen zeggen dat we veel geluk hebben gehad. Hij is een fan van onze band en dat was ons direct duidelijk. Hij was erg volhardend in zijn verzoek om met ons samen te werken. Voordat we met hem de studio in gingen, hebben we veel gepraat. Bij hem thuis, terwijl we naar muziek luisterden, spraken we veel over onze ideeën. Dat was ongeveer een jaar geleden.”

Een nieuwe weg

Op de nieuwe plaat slaat Parquet Courts, zoals het dat al vaker deed, een nieuwe richting in. De songs zijn funky en dansbaar, de teksten diepgaand en kritisch.

A. Savage: “Ik denk dat dat typerend voor ons als band is, om zeer verschillende albums te maken met gevarieerde nummers. We zijn vier mensen die samenkomen om muziek te creëren en we hebben ieder onze eigen stijl, die in de loop der tijd ook nog eens verandert. De individuen zijn altijd in beweging en datzelfde geldt voor het proces van het samenkomen van die individuen. We houden allemaal van verschillende soorten muziek en tijdens de opnames van platen luisteren we naar allerlei albums, dus het is alleen maar logisch dat het resultaat divers is. Dat is het doel van elke productie die we maken: om het iets anders te laten zijn.”

“Natuurlijk komt het bij zo’n variëteit aan songs geregeld voor dat een van ons twijfelt of een nummer tussen de rest past. Zelf heb ik dat gevoel erg vaak, op dit album bijvoorbeeld met ‘Tenderness’. Uiteindelijk moet je je daaroverheen zetten en je realiseren dat het nummer ertussen zal passen als je het maar met voldoende zelfvertrouwen presenteert. Als je zeker bent van wat je doet, dan zal het goed zijn.”

‘Violence’ en ‘Normalisation’

Op ‘Violence’, het tweede nummer van de nieuwe plaat, spuwt A. Savage zijn teksten uit en zie je het spuug als het ware uit zijn mond vliegen. De als sprechgesang gebrachte teksten verwijzen duidelijk naar de toename van geweld in de wereld, en in het bijzonder in de Verenigde Staten.

A. Savage: “In de negentiger jaren kenden we in de Verenigde Staten een stuk minder geweld, omdat automatische wapens illegaal waren. Toen kwam de tijd dat de wet vernieuwd moest worden en dat werd nagelaten. Automatische wapens werden weer legaal en dat was de start van de gewapende aanvallen. Ze zijn een middel tot een doel. Als je een wapen koopt, wat ga je er dan mee doen? Aan je muur hangen en bewonderen? Een wapen heeft een doel en dat is om te doden, mogelijk op grote schaal.”

“Ik denk dat geweld meer en meer geaccepteerd is als onderdeel van het dagelijks leven, en de laatste tijd in geen enkele plaats méér dan in de Verenigde Staten. De song gaat over de behoefte om boosheid en verdriet te uiten met betrekking tot dagelijks geweld. Het wordt moeilijker om verdriet te voelen en uit te drukken, omdat geweld zo normaal wordt. Geweld wordt zoiets als ademhalen. Het zou niet als normaal moeten worden geaccepteerd. Het is angstaanjagend en frustrerend dat dat wel gebeurt. Zoals veel andere nummers op deze plaat, gaat deze song over het laten horen van onze stem over wat er op dit moment in de wereld gebeurt, want mensen gaan later terugkijken op dit tijdperk en zullen onze cultuur beoordelen op basis van hoe mensen reageren. Ik wil me ervan verzekeren dat Parquet Courts een mening en een stem heeft.”

“Er zijn zoveel dingen die we genormaliseerd hebben die een paar jaar geleden of misschien zelfs één jaar terug als buitensporig zouden worden gezien. Het nummer ‘Normalization’ gaat daarover: wat wij accepteren als normaal. ‘Normaal’ is iets wat je als samenleving gemeenschappelijk van betekenis voorziet. Buitensporige dingen worden alleen normaal als je dat als samenleving toestaat. Dat is de les die we hebben geleerd van het verleden, bijvoorbeeld van de Tweede Wereldoorlog en de Vietnamoorlog. En als je het er niet mee eens bent dat iets als normaal gezien wordt, dan moet je je mond opendoen. Dat is de kern van dat nummer en van de nieuwe plaat als geheel.”

Trump

Wanneer het over de normalisatie van geweld en andere zaken gaat, komt het gesprek onvermijdelijk uit bij Trump.

A. Savage: “Het is voor ons vervelend, want we reizen veel internationaal. In bepaalde plekken was ik me er altijd al extreem bewust van dat ik een Amerikaan ben, en in Europa in het bijzonder. Maar nu, in het tijdperk Trump, is het nog beschamender. Ik schaam me er niet voor een Amerikaan te zijn, maar ik ben me er wel erg bewust van als ik hier ben. Nu Trump aan de macht is, heb ik het gevoel dat mensen me veroordelen en wil ik eigenlijk bij voorbaat al zeggen: ‘Hey, aangenaam kennis te maken. Luister, ík heb niet op hem gestemd.’”

“Voor ons zou het verlaten van de Verenigde Staten geen oplossing zijn. Als wij er weg zouden gaan, dan zouden wij degenen zijn die het voorrecht hebben om dat te kunnen doen, terwijl anderen die dat niet kunnen er vastzitten. Dat zou verkeerd voelen. Het Amerikaanse experiment opgeven is niet het antwoord. De silver lining van dit alles is dat mensen in de toekomst hopelijk meer betrokken zijn en minder passief.”

“We zijn één generatie verwijderd van mensen die stalinisme en nazisme hebben meegemaakt. Als je niet oplet, zal de geschiedenis zich herhalen, en er zijn mensen in westerse democratieën die daarop hopen. Ik denk niet dat Trump zijn termijn vol zal maken. Maar we kunnen het ons niet meer veroorloven om ervan uit te gaan dat zoiets niet meer zal gebeuren.”

Austin: “Wat misschien wel goed is.”

A. Savage: “Ik praatte eerder met iemand over Geert Wilders en hij zei: ‘Oh, maar dat zal hier nooit gebeuren.’ Ik antwoordde: ‘Weet je, dat is precies wat ik zei. Dus wees op je hoede.’”

Eigengereidheid

Ondanks het dansbare karakter van de nieuwe plaat, heeft Parquet Courts zijn wortels nog steeds in de punk liggen. Het is een band met opinies en een eigengereid karakter. Dat uit zich ook in de werkwijze van de groep. Parquet Courts doet veel zelf en je zult de groep niet vinden op social media.

A. Savage: “Ik denk dat het in de huidige tijd – met de hoeveelheid keuzes die mensen hebben als het gaat om de bands en muzikanten waar ze naar luisteren – heel belangrijk is dat je overtuigend bent in hoe je jezelf neerzet en hoeveel van jezelf je stopt in alles wat je als band doet. Onze artistieke input zit natuurlijk in onze muziek en teksten, maar ook in onze video’s, het design en de covers [gemaakt door A. Savage, red.] van onze platen, en zelfs in de merchandise. Ik denk dat dat iets is waarin mensen zich tot Parquet Courts aangetrokken voelen. We hebben aandacht voor detail.”

“Het was geen bewuste keuze van ons toen we onze band oprichtten om geen social media te gebruiken, maar we hebben er gewoon weinig aandacht aan besteed.”

Austin: “Ik denk dat het onze keus was om ons te vertegenwoordigen via onze muziek, de visuals, de video’s en de albumcovers. De communicatie die wij met onze fans willen hebben, gaat via de dingen die we maken, en heeft niets te maken met waar we aan denken als we op het toilet zitten. Er zit geen groot plan achter, maar voor ons is het gewoon genoeg om muziek te maken. Veel mensen hebben tegenwoordig carrières op basis van hun activiteit op Twitter en Instagram. Mensen zijn meer fan van hun persoonlijkheid dan van hun muziek, en je ziet bands of muzikanten in locaties optreden die veel groter zijn dan hun muziek waard is. Ik probeer trouwens niet aan shit talk te doen… Wat ik gewoon bedoel te zeggen is dat wij zeer innemende persoonlijkheden hebben, die we niet op het internet gebruiken. Wat misschien jammer is, want…”

A. Savage: “… dan hadden we in Madison Square Garden kunnen optreden! Of in het stadion van Ajax!”

Austin: “We zijn gewoon nooit begonnen met social media en dat is misschien maar beter, want er zijn een hoop manieren waarop je problemen kunt krijgen als je je carrière laat afhangen van grappig zijn op Twitter. Wij moeten gewoon goede platen maken en ik voel me daar erg comfortabel bij.”

Het nieuwe album van Parquet Courts, Wide Awake!, verschijnt op 18 mei. Op 6 juli treedt de band op in Vera (Groningen) en op 16 juli op Valkhof Festival (Nijmegen).

Beeld: Peter Hageman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *