Goat Girl – Paradiso, Amsterdam (14-05-2018) Vermoeid Goat Girl imponeert geen moment

‘Wish You Were Here’ schalt uit de luidsprekers. In de kleine bovenzaal van Paradiso is het rustig. Amsterdam puft in de zomerse hitte op terrassen. Voor het podium neemt een bezoekster met een van de poppen (‘goats’) op het podium een selfie. Een medewerker zet vier flesjes water bij de diverse instrumenten en er wordt een setlist neergelegd. Alle nummers van debuut Goat Girl van het Engelse viertal Goat Girl staan op de lijst. De single ‘Country Sleaze’ prijkt op de lijst als toegift.

Met dat nummer debuteren de vier muzikanten in 2016. Goat Girl wordt door The Fall en Parquet Courts meegenomen op tournee. Het gaat hard voor de vier vrouwen. Ze maken indierock, rauwe vrouwelijke postpunk met vegen uit de country en goth. ‘Crow Cries’ en ‘Scum’ zijn volgende nummers die ze uitbrengen. Goat Girl is een getalenteerde groep die niet jarenlang in repetitiekotten covers heeft gespeeld. Het kwartet schrijft nummers terwijl de carrière in een stroomversnelling raakt.

Goat Girl betreedt het podium in een bijna volgelopen bovenzaal. De broeken worden omhoog gesjord en de gitaren omgegespt. Het viertal volgt grotendeels de volgorde van de nummers op het debuut. ‘Burn the Stake’, ‘Creep’ en ‘Viper Fish’ zijn drie overtuigende nummers op de schijf, die op het podium wat aarzelend worden gespeeld; Goat Girl ontploft niet in de eerste nummers. Frontvrouw Lottie Pendlebury bedankt bijna bescheiden na de songs. De aankondigingen van de volgende nummers zijn in geen van de gevallen te verstaan.

Veertig minuten later zijn bijna alle nummers van het debuut gespeeld. Goat Girl klinkt vooral vermoeid, speelt plichtmatig en zonder zichtbaar plezier. De communicatie met de zaal blijft beperkt tot “thank you”. Geen enkel moment breidt de groep een nummer uit tot een venijnige, lekker oprispende podiumuitvoering. De vier vrouwen, ondersteund door een verder niet geïntroduceerde toetsenist, spelen alsof ze al jaren verveeld langs de podia trekken.

Het hitje ‘Country Sleaze’ staat als toegift op de setlist. Na afsluiter ‘Tomorrow’, een nummer van Paul Williams, klinkt er mager applaus uit de zaal. Goat Girl komt niet terug op het podium. Het publiek hoort vanavond geen toegift en blijft verstoken van een van de beste nummers van de groep.

Goat Girl tijdens en na een optreden in Paradiso is gemakkelijk samen te vatten. Na een ongeïnspireerd optreden door een vermoeid ogende groep blijft het debuut van de vier Engelse meiden boeiend en heel goed.

Beeld: Peter Hageman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *